Co warto wiedzieć o sezonowych wyprzedażach?
Sezonowe wyprzedaże to już tradycja na polskim rynku. UOKiK przypomina, jakie prawa przysługują podczas sezonowych obniżek.
W czasie sezonowych wyprzedaży klienci powinni pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Po pierwsze, należy porównywać oferty różnych sklepów. Warto zastanowić się czy rzecz, którą wkłada się do koszyka jest faktycznie potrzebna.
– Warto krytycznie oceniać kolorowe ogłoszenia o sezonowych przecenach – nie wszystkie są dla nas okazją. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny – mówi Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Kiedy można zwrócić towar?
Wybierając się na sezonowe wyprzedaże należy pamiętać, że nie można zwrócić do sklepu towaru, tylko i wyłącznie dlatego, że przestał się podobać. UOKiK przypomina, że zgodnie z prawem sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru bez wad i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. – Nie istnieją natomiast przeszkody, aby sprzedawca mimo braku takiego obowiązku uwzględnił prośbę klienta – wyjaśnia rzecznik prasowy.
Jak dodaje, w niektórych sklepach – szczególnie tych, którym zależy na przywiązaniu konsumenta do marki – wewnętrznymi regulaminami wprowadzono prawo do zwrotu towaru bez wad. – I jest to dobry gest w stosunku do klientów – mówi Małgorzata Cieloch.
By klient mógł faktycznie zwrócić towar, nie wolno zapomnieć o paragonach lub innych dowodach zakupu. Powód? To one są podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą.
Gdy towar okazał się wadliwy – reklamacja
Jak tłumaczy Małgorzata Cieloch, jeśli kupiło się wadliwy produkt, zawsze przysługuje prawo do reklamacji. – Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata – informuje.
Reklamację składa się w sklepie. Najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy można zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). – To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń – dodaje rzecznik UOKiK.
W razie problemów z reklamacją
Gdy sklep odrzucił reklamację, każdy klient ma prawo do bezpłatnej pomocy w dochodzeniu swoich praw. W tym przypadku należy zwrócić się do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów, którzy czekają w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych.
Pomoc uzyskać można również pod numerem telefonu 0800 007 707, który czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 – 17.00.
Ponadto, konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów. Nieprawidłowości w zakresie organizowania promocji można także zgłaszać do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.